A fi sau a fi sub o alta forma

Fundatia Soros a efectuat un sondaj cu rezultate interesante in perioada 01 – 21 iunie 2011 pe un esantion de 1.204 persoane privind predarea religiei in scolile publice din Romania.Daca in prima instanta procentul romanilor care cred ca religia ar trebui predata in continuare in scoli inclina serios spre mentinerea disciplinei(86% si doar 8% contra),lucrurile se schimba pe masura ce se intra in detalii:

    Diferente majore apar in felul in care romanii inteleg cum sa se predea religia in scolile publice. Respondentii pot fi impartiti in trei grupuri: „conservatorii” – care prefera predarea religiei ca materie obligatorie, de catre preoti, iar fiecarui elev sa i se predea dogma propriei confesiuni; „progresistii” care prefera religia ca istoria religiilor, o materie optionala, predata de catre persoane specializate; iar „indecisii” care tind sa raspunda „nu stiu” sau au refuzat sa raspunda.
    Doar 9% dintre respondenti sunt „puternic progresisti”, in timp ce 16% sunt „puternic conservatori”.
    Pentru trei sferturi din populatia Romaniei discutia cu privire la ce, cum si de catre cine sa fie predat ramane inca deschisa, incluzand aici 27% „mai degraba conservatori”; 22% „indecisi”; si 27% „mai degraba progresisti”.

Poate cel mai important este faptul ca din ce in ce mai putini romani sustin obligativitatea discipliniei Religie,predata in mod confesional:

    In acelasi timp, procentul persoanelor cu varsta pana in 30 de ani care spun sa nu se predea religia la scoala este de 16%, dublu fata de media nationala. Mai mult, in randul celor ce la momentul sondajului erau elevi sau studenti, acelasi procent creste la 24%.

    Aceleasi date releva ca 50% dintre romani sunt de parere ca religia trebuie sa fie o materie obligatorie, fata de 40% care cred ca ar trebui sa fie optionala; 52% spun ca elevii sa participe la cursuri care prezinta doar religia lor si doar 32% prefera cursurile la care sunt prezentate mai multe religii; in fine, cei mai multi dintre romani ar prefera ca religia sa fie predata de profesori specializati in istoria religiilor, 46% fata de 38% care cred ca religia ar trebui sa fie predata de preoti.

    La nivel national, in ultimii cinci ani numarul celor ce sunt de acord cu religia obligatorie in invatamantul public a scazut de la 71% in 2006 la 50% in 2011. In acelasi timp, ponderea celor ce nu sunt de acord cu obligativitatea religiei s-a dublat, de la 22% la 40% in acelasi interval de timp.

Procentul celor care se opun acestei discipline este inca foarte mic,respectiv 8%.Ramane insa de raspuns la ‘cum’ si ‘cine’,dar mai importanta mi se pare problema lipsei unei alternative la ora de religie-confesionala sau istorie a religiilor.

Pe aceeasi tema,comunicatul de presa al A.S.U.R.:Sistemul şcolar, vector al îndoctrinării religioase

Acest articol a fost publicat în Uncategorized și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.