Stop îndoctrinării religioase în şcoli!

ASUR doreste sa atraga atentia cu aceasta campanie asupra unui fenomen ce a fost ignorat,in mare pare, de societatea civila:predarea confesionala a religiei in scolile publice si nenumaratele abuzuri ce deriva de aici.

    ”Am iniţiat această campanie pentru că, odată cu intrarea în vigoare a noii legi a educaţiei naţionale, a crescut riscul de îndoctrinare a copiilor în şcolile publice. Dorim să le arătăm părinţilor riscurile la care sînt expuşi copii lor odată cu îndoctrinarea şi în acelaşi timp vrem să le prezentăm mijloacele legale pe care le au la dispoziţie pentru evitarea acestui fenomen.” a declarat Toma Pătraşcu, vicepreşedinte ASUR.[Realitatea.net]

De ce este nemultumita ASUR:
1.Inscrierea la ora de religie se face automat,doar in cazul in care parintele/tutorele legal/elevul nu doreste inscrierea la aceasta disciplina este nevoit sa depuna o cerere in acest sens la inceputul anului scolar.Practic sunt nevoiti sa-si cerseasca dreptul de a nu participa la ora de religie.

Ce nu precizeaza clar ASUR este faptul ca in noua lege a educatiei copii/parintii sunt lasati fara alta varianta.De cele mai multe ori copii sunt tinuti in aceeasi sala de curs in care este predata religia.Iata doar un exemplu:Emil Moise relateaza cazul unui elev aflat in clasa a v-a (2003-2004) apartinand confesiunii evanglelice.La o ora de religie la care a participat si eleva profesoara a declarat in fata clasei ca Dumnezeu ii iubeste doar pe ortodocsi.Eleva a sustinut ca Dumnezeu ii iubeste pe toti,insa urmarile acestui incident s-au vazut in pauza cand unii dintre colegi/colege au inceput sa-i aduca jigniri etichetand-o drept ‘spurcata’ datoarita religiei.

2.Cadrelor didactice ce predau aceasta disciplina au o dubla subordonare atat fata de Ministerul Educatiei cat si fata de culte,fiind necesara binecuvantarea cultului respectiv.

3.Impactul psihologic asupra copiilor:

    Chiar şi un fost ministru al educaţiei, profesorul de psihologie Mircea Miclea, afirma că „Modul în care s-a predat religia îi înspăimîntă pe elevi. Am facut terapie şi eu şi alţi colegi de-ai mei cu elevi care erau traumatizaţi că vine diavolul“.[comunicat ASUR,10.2.2011]

ASUR insa nu pune accent pe mesajul discrimatoriu fata de celelalte culte sau atei/agnostici pe care BOR il trimite acestor copii.Tot de la Emil Moise aflam ce ii este predat unui elev de clasa clasa a IX-a): „(…) adventistii denigreaza Biserica Ortodoxa, (…) pentru ei biserica este stapanita de diavol iar singurul adapost de acesta este casa lor”; SAU „Martorii lui Iehova este una dintre cele mai periculoase secte (…) este una dintre formele de fanatism religios”… exemplele pot continua.
O problema uitata o reprezinta manualele [in special ortodoxe] cu un continut discriminatoriu fata de celelalte culte sau manualele cu un contintnut axat pe pedepasa,diavol si celebra ‘scara a lui Vasilica’

Un studiu complex si complet asupra acestui fenomen a fost publicat pentru prima data in 2007 de Liga Pro Europa, Educaţia religioasă în şcolile publice: promovarea interesului superior al copilului în educaţia religioasă: monitorizarea educaţiei religioase în şcolile publice din România, coordonat de catre Smaranda Enache.Autorii,Liviu Andreescu, Laura Ardelean, Remus Cernea, Smaranda Enache, Judit-Andrea Kacsó,Emil Moise, Elek Szokoly au dezbatut amplu problema educatiei confesionale din scolile publice facand in final cateva recomandari.Privind din 2007 si pana astazi nu s-au schimbat foarte multe;din contra au scos asa zisele optiuni pe care elevii le aveau din dorinta Patriarhului de a nu-i mai ‘incurca’ pe elevi.La un moment dat se vorbea despre calificative in loc de note la religie insa nu se stie exact daca aceasta initiativa s-a pastrat sau nu.

Una peste alta,salut initiativa ASUR!

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.